Pagina's

zondag 14 juni 2015

DIY: Haarmasker van kokos-, argan- en olijfolie maken

Ik heb een leuke DIY voor jullie!


Ons haar heeft heel wat te voorduren dus is het z'n 1 keer in de week een goed idee om het haar te verzorgen met een masker. Je kunt natuurlijk een masker bij de kapper of drogisterij halen, maar je kunt er ook makkelijk een zelf maken.

Voor deze DIY gaan we aan de slag met het maken van een haarmasker van pure kokosolie. Dit kan nog gecombineerd worden met olijfolie en/of arganolie.


Kokosolie heeft heel veel voordelen en behoort nu ook wel tot de super foods. Het is goed voor je gezondheid, maar ook voor je huid en haar!

Pure kokosolie dringt diep door in je haar en gaat het verlies van proteïne tegen. Proteïne is belangrijk voor beschadigd haar. De olie zorgt niet alleen voor meer glans in je haar maar het maakt je haar dikker, sterker en voorkomt dat je haar verder uitdroogt. Ook voorkomt de olie verdere beschadiging door bijvoorbeeld borstelen.

Waarom kokosolie? Omdat het wetenschappelijk bewezen is dat deze olie als enigste doordringt tot in het haar. Dit komt doordat het de juiste combinatie van moleculaire grootte en vorm heeft en het bevat laurinezuur wat super goed voor je haareiwitten is.

Om het masker extra rijk te maken combineer ik pure kokosolie met een beetje olijf- en arganolie.


Nu door naar het maken van dit super masker:


1. maak je haar nat, je hoeft het niet te wassen met shampoo of conditioner. Droog het vervolgens af zodat je handdoek droog haar hebt. 

2. Borstel je haar door zodat het klitvrij is. 


3. Pak een glazen kom en doe daar (afhankelijk van de dikte en lengte van je haar) 2 á 3 eetlepels pure kokosolie in. 

Pure kokosolie is o.a. verkrijgbaar bij de Tuinen. Maar ook bij andere toko's en winkels met natuurlijke producten. Let er wél op dat het pure olie is. 

De kokosolie die ik gebruik (zie foto) komt van de Tuinen af (€13,99). Is 100% pure olie en bevat bijna 50% laurinezuur.

4. Nu ga je de kokosolie opwarmen zodat het vloeibaar en uitziet als een olie. Je kunt natuurlijk het bakje 30 seconde in de magnetron zetten, maar ik kies er altijd voor om dit geleidelijk op te warmen op het fornuis. Dit doe je door een laagje water in een pan te doen en daar het bakje met de kokosolie in te laten drijven (zie foto). Op de foto zie je dat de kokosolie al voor het grootste gedeelte gesmolten is.

5. Voeg hier nu een paar druppels olijfolie en arganolie aan toe, even mengen... en het masker is klaar voor gebruik!




6. masseer het masker goed in bij je hoofdhuid (kijk wel uit dat de olie niet té heet is!!) en verdeel het over de lengte en punten.

7. Wikkel er een handdoek omheen of zet je haar vast met een klem. Laat het masker minimaal 1 uur intrekken, nog beter is om het een nacht er in te laten zitten. Als je er voor kiest om het de hele nacht te laten zitten doe dan wel een handdoek over je kussen heen of een badmuts op.

8. Was je haar vervolgens goed uit om olieresten te voorkomen.

Klaar! Ik ben echt fan van dit masker geworden, en gebruik het minimaal 1 keer in de week. 

Meiden met extensions? Mijn clip-in extensions doe ik op de zelfde manier verzorgen! 

Ik borstel ze eerst goed uit met mijn roze borstel (foto) en smeer vervolgens het goedje, zonder de extensions vochtig te maken, er royaal in met een verfkwastje. Dan borstel ik de haren door met de houten borstel zodat het goed verdeeld wordt. 
De ingesmeerde extensions laat ik een nacht op een handdoek liggen en was vervolgens de olie er goed uit met babyshampoo, en een conditioner.
Ik verzorg ze nog extra met 'Gold of marokko' argan olie(verkrijgbaar bij de meeste kapper winkels) en laat ze aan de lucht drogen.


Ik hoor graag jullie ervaringen! xox




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate